ירמיהו פרק ט
כב כֹּה אָמַר ה`, אַל-יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ,
וְאַל-יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר, בִּגְבוּרָתוֹ;
אַל-יִתְהַלֵּל עָשִׁיר, בְּעָשְׁרוֹ.
כג כִּי אִם-בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל, הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי--כִּי אֲנִי ה`, עֹשֶׂה חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ: כִּי-בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי, נְאֻם-ה`.
מסכת אבות פרק ד
ד,א בן זומא אומר, איזה הוא חכם--הלמד מכל אדם, שנאמר "מכל מלמדיי, השכלתי" (תהילים קיט,צט). איזה הוא גיבור--הכובש את יצרו, שנאמר "טוב ארך אפיים, מגיבור" (משלי טז,לב). איזה הוא עשיר--השמח בחלקו, שנאמר "יגיע כפיך, כי תאכל; אשריך, וטוב לך" (תהילים קכח,ב): "אשריך", בעולם הזה; "וטוב לך", לעולם הבא. איזה הוא מכובד--המכבד את הברייות, שנאמר "כי מכבדיי אכבד ובוזיי ייקלו" (שמואל א ב,ל).
Notice how neatly Ben Zoma in Avot 4:1 darshens the P'sukkim in Yirmiyahu 9:22-23 in such a way as to allow for a genuine Hacham / GIbbor / Ashir to emerge
For sources
See EG Ikkar Tosafot Yom Tov 1 how this works.
Kol Tuv,
RRW
No comments:
Post a Comment